توني اوليويرا در نشست خبري پيش از مسابقه فردا با نفت تهران گفت: در ليگ متفاوتي با ليگهاي قبلي ايران هستيم. در هفته دهم ليگ تنها قهرمان فصل گذشته است كه در بالاي جدول ايستاده و صدر جدول چند بار بين تيمها تغيير كرده است. در چند سال اخير هيچ وقت فاصله امتيازات بين تيمهاي اول تا دهم ليگ اينقدر كم نبوده است.

وي ادامه داد: اين مسئله نشاندهنده آن است كه بازيكناني كه عدم تعادل بين تيمها را ايجاد ميكنند هنوز نتوانستند خودشان را نشان دهند و اين تعادل بين تيمها ايجاد شده است. مشخصات مشابهي بين تيمها وجود دارد كه همه تيمها جنگنده و دونده هستند و بازيكناني كه عدم تعادل را ايجاد ميكنند در يك سوم اول ليگ نتوانستند خودشان را نشان بدهند.
اوليويرا عنوان كرد: كل صحبتهايي كه گفتم براي اين بود كه بگويم فردا بازي سخت و پيچيدهاي داريم. نفت تيمي است كه بازيهاي خوبي به نمايش گذاشته و اگر نتوانيم نظم تيمي را ساماندهي كنيم روز سختي در پيش داريم. تراكتورسازي زماني ميتواند نفت را پشت سر بگذارد كه خودش را نشان دهد. براي بازي فردا فقط فردين عابديني را به دليل مصدوميت نداريم، او مينيسك پايش را عمل كرده است.
وي در مورد اينكه اگر تراكتورسازي نفت را ببرد در كورس قرار خواهد گرفت يا نه گفت: سال قبل مربي متفاوتي بود كه من پيش از حضور در نشست با قلعهنويي سلام عليك كردم. او با يكسري از بازيكنانش به تراكتورسازي آمد و به اين خاطر ميگويم نميتوان بين اين دو فصل مقايسه انجام داد البته تراكتورسازي همان تراكتورسازي است و همه بازيها هم مهم است.

اوليويرا افزود: اگر ما سه امتياز بازي فردا را بگيريم دوباره در كورس رقابت قرار ميگيريم و اگر ببازيم فاصله ما با صدر جدول بيشتر ميشود كه البته ميخواهيم در كورس قرار داشته باشيم. اميدوارم بازيكنانم در سطح بالايي باشند و مسئوليت خود را انجام دهند.
وي در مورد اينكه كاستا يكي از مربيان پرتغالي ليگ اخراج شد و دليل اين مسئله را چه ميداند اظهار داشت: در ليگ ايران يك مربي كروات و مربيان پرتغالي حضور دارند و بقيه ايراني هستند. آنچه مدنظر ماست ميخواهيم تجربهمان را به عنوان مربي و بازيكن به كشور مقصد منتقل كنيم و بازيكنان بومي آن كشور را رشد بيشتري دهيم. براي همين هر روز سر كارمان حاضر ميشويم.

اين مربي پرتغالي گفت: من بايد از بازيكنان و باشگاه هم دفاع كنم. چند وقت پيش جملهاي از مانچيني سرمربي منچسترسيتي خواندم كه گفته بود بازيكنان بايد مسئله را حل كنند. به همين دليل دوست داشتم ببينم آيا مربيان بزرگي مثل كاپلو، ونگر يا هر مربي بزرگ ديگري ميتواند در نفت آبادان نتيجه بگيرد يا نه؟
وي ادامه داد: مربي كسي است كه راه را نشان ميدهد و بازيكنان بايد آن راه را بروند. مربي بايد ابزار انساني داشته باشد. از يك چيز مطمئن هستم و اينكه تمام مربيان چه پرتغالي و چه ايراني همه دوست دارند به فوتبال ايران كمك كنند و شما بايد بدانيد اتفاقات فوتبال ايران تقصير مربيان پرتغالي نيست.
اوليويرا تصريح كرد: شما خبرنگاران نبايد فقط دنبال انتقاد باشيد. شما قبل و بعد از بازي انتقاد ميكنيد و هميشه هم درست ميگوييد و هيچ وقت هم بازنده نيستيد اما كسي كه ميبازد مربي است. مربي كه اگر تصميم اشتباه بگيرد بازنده ميشود. شما خبرنگاران نقش مهمي در كنار بازيكنان، مربيان و مديران فوتبال داريد و ميتوانيد راههاي جديد را به آنها نشان دهيد؛ راههايي كه به سمت موفقيت ختم ميشود.
اوليويرا در مورد اينكه كيروش در تيم ملي ميتوانست انتخابهاي بهتري داشته باشد و مثل مربي تيم نفت آبادان نيست كه بازيكنانش محدود باشد گفت: من سه ماه است كه در ايران هستم. در 10 هفته ليگ مربي بودم و مشخصههاي سرمربي تيم ملي ايران را نميدانم پس نميتوانم انتقاد كنم اما فكر ميكنم مسئله مركزي و اصلي اين نيست كه از تيمي مثل نفت تهران، سايپا و تيمهاي ديگر چند بازيكن به تيم ملي دعوت شود. اين مسئله حاشيهاي است. از سال 1998 تا به حال چند باز تيم ملي شما به جام جهاني رفته است؟

اوليويرا وقتي شنيد در جام جهاني 2006 هم ايران حضور داشته گفت: بعد از 2006 چند بار قهرمان آسيا شدهايد؟ پس آناليز بايد روي موارد ديگر باشد. اينكه فوتبال شما در برههاي از زمان عقب نشيني كرده و بعد از جام جهاني 2006 هيچ افتخار و مقامي نداشتيد و اينكه چند بازيكن از چه باشگاهي در تيم ملي باشند دليل اصلي اين قضايا نيستند.
سرمربي تراكتورسازي از خبرنگاران پرسيد چرا فقط كره و ژاپن در جام جهاني هستند؟ و سپس گفت: شما به نكته خوبي اشاره كرديد اينكه آنها سازماندهي دارند، حرفهاي عمل ميكنند و در قضايا جدي هستند. بعد از كره، ژاپن و استراليا كه به جام جهاني ميروند چهار پنج كشور ايران، عربستان، ازبكستان، چين و قطر براي رسيدن به جام جهاني تلاش ميكنند و ميجنگند.

اوليويرا ادامه داد: در پرتغال سالهاي زيادي به دنبال آن بوديم كه چرا به جام جهاني يا جام ملتهاي اروپا نميرسيم و هميشه انگشتمان را به سمت افراد دراز ميكرديم و آنها را مقصر ميدانستيم اما از سال 2000 به بعد هم مدام در جام ملتها حضور داشتيم. علت آن اين است كه بازيكنان اين مسئله را حل كرده اند همانطور كه قبلا پيش گفتم. ما بازيكناني با كيفيت بالايي مثل فيگو و... داشتيم. بازيكنان با كيفيت مسئله را حل ميكنند.