از ساعت 20:12 دقيقه به وقت لندن پيش نمايش بازي هاي المپيك 2012 اجرا شد و راس ساعت 9 شب ، با به صدا در آمدن زنگ بزرگ در ضلع غربي ورزشگاه، المپيك لندن رسما افتتاح شد.


80 هزار نفر در ورزشگاه المپيك لندن در استرافورد به تماشاي افتتاحيه نشسته اند. حدود 29 ميليون پوند خرج مراسم افتتاحيه شده است. بليط هاي مراسم افتتاحيه به طور رسمي به دو قيمت 2012 پوند و 1600 پوند به فروش رفتند. گفته مي شود پشت در ورزشگاه اين بليط ها در بازار سياه تا 5 هزار پوند هم خريد و فروش شده اند.






افتتاحيه المپيك لندن



"دني بويل" كارگردان معروف انگليسي كه سازنده فيلم ميليونر زاغه نشين است، مراسم افتتاحيه را كارگرداني كرده است.



10 هزار و 500 ورزشكار از 204 كشور در بازي هاي المپيك شركت كرده اند.



قبل از شروع مسابقه هلي كوپترهاي نظامي در اطراف ورزشگاه به چرخ زني مشغول بودند تا تدابير شديد امنيتي به وضوع ديده شود.



گزارش مراسم



نمايش ابتداي مراسم رودخانه معروف "تيمز" را از سرچشمه اين رودخانه تا ورزشگاه المپيك را به تصوير كشيد كه در مسير اين رودخانه وقايع مختلفي به تصوير كشيده مي شوند.



در مسير اين رودخانه با شخصيت ها و داستانهاي معروف انگليسي مواجه شديم. "رتي" و مول" چهره هاي داستاني كتاب هاي كودك انگليس، قايق آهنگين "اتون" و برخي المپيكي هاي قديمي انگليس نظير جون كارول، مارگارت ويلدينگ، مايكل هاوارد، جان راسل در اين تصويرها دوباره در ذهن ها نقش بستند.


مسابقه قايق هاي كمبريج و آكسفورد، چرخ و فلك معروف "چشم لندن" كه دومين چرخ و فلك بزرگ جهان است هم در ادامه نمايش داده شدند.





دهكده سبز



ميدان ورزشگاه را يك دهكده سبز فرا گرفته است. داستانهاي سنتي نقش مي بندند. كشاورزها به شخم زني مشغول مي شوند، ورزشها در دهكده بازي مي شوند و خانواده ها از پيك نيك لذت مي برند. فوتبال با توپ هاي چرمي و بدمينتون و كريكت روي كره سبز بازي مي شوند. انگليسي ها به نوعي قصد دارند ريشه اين بازي ها را به انگليسي بودن ربط دهند.



زنگ المپيك به صدا در آمد



و سرانجام...



10- 9- 8 ... شمارش معكوس شروع مي شود. پنج حلقه المپيك با چهار بالن به هوا مي روند و با صداي زنگ بزرگ ورزشگاه، زنگ المپيك به صدا در مي آيد.







افتتاحيه المپيك لندن



چهار مليت و نمايشنامه شكسپير



چهار مليت كه سرزمين بريتانيا را تشكيل داده اند در استاديوم المپيك ظاهر مي شوند و موسيقي هاي سنتي شان نواخته مي شوند.






افتتاحيه المپيك لندن



در ادامه بخشي از نمايشنامه شكسپير با نام "Tempest" به ميان مي آيد و با انقلاب صنعتي در قرن 19 و در بريتانيا همراه مي شود.



يادبود مردمان



اشاره به دو جنگ جهاني و يادبودهايي از مردم سراسر جهان ادامه بخش مراسم افتتاحيه مي شود. تغييرات فرهنگي دهه 60 هم تماشاگران ورزشگاه را به گذشته مي برد.



پيام بان كي مون دبير كل سازمان ملل



پيامي به صورت تصويري از بان كي مون دبير كل سازمان ملل پخش مي شود كه ملت ها را دعوت به صلح و دوري از جنگ مي كند.



اليزابت دوم در ورزشگاه



با نمايش فيلمي كه اليزابت دوم ملكه انگلستان و بازيگر نقش 007 در آن ديده مي شوند، ملكه انگليس با هلي كوپتر به زمين فرود مي آيد كه در هنگام پخش اين فيلم، اليزابت دوم به همراه ژاك روگ وارد ورزشگاه مي شوند.







افتتاحيه المپيك لندن



موسسه "خدمات سلامتي ملي " كه پس از جنگ جهاني دوم در بريتانيا تشكيل شده با ورود تخت هاي زياد بيمارستان و نمايش هارمونيك حركات كه اشاره به درمان بيماران دارد، در ورزشگاه نقش مي بندند. مبارزه پرستارها با سمبل هاي بيماري به رخدادهاي پس از جنگ جهاني دوم اشاره مي كنند.




همچنين "جي كي رولينگ" كه نويسنده هري پاتر است، به همراه برخي شخصيت هاي كارتوني در بخش بعدي برنامه نقش آفريني مي كنند.



مستر بين نوازنده شد!



شخصيت برتر كمدي جهان يعني "روان آتكينسون" يا همان " مستر بين" يك سورپرايز براي تماشاگران افتتاحيه المپيك سي ام است. در اين قسمت از برنامه، مستر بين به اجراي موسيقي با پيانو مي پردازد كه در آخر آن مشخص مي شود كه فرد ديگري نوازنده اصلي است و مستر بين فقط تقليد حركات او را


كرده است. در آخر مستر بين با ميني ماينر خود ورزشگاه را ترك مي كند.






افتتاحيه المپيك لندن



بكام، پشت قايق موتوري



ديويد بكام كه پرچمداري كشورش را نپذيرفته بود، در مراسم افتتاحيه نقش كوتاهي داشت و فيلمي از او پخش شد كه راننده قايق موتوري بود.




مراسم رژه كشورها و پرچمداري مظاهري



در حالي كه محمد عباسي وزير ورزش و جوانان و محمد علي آبادي رئيس كميته ملي المپيك از جايگاه ويژه مراسم افتتاحيه را تماشا مي كردند، كاروان ورزشي ايران به پرچمداري علي مظاهري ملي پوش بوكس رژه رفت.



تشويق يوسين بولت



زماني كه كاروان جامائيكا به پرچمداري يوسين بولت ركورددار دوهاي سرعت جهان وارد ورزشگاه شد، با تشويق بي امان تماشاگران روبرو شد.



پس از رژه كشورها و مراسم آتش بازي، سباستين كو رئيس كميته برگزاري بازي هاي المپيك به سخنراني پرداخت و اعلام كرد كه برگزاري المپيك و حركت در راستاي جنبش المپيك بزرگترين افتخاري بوده كه نصيبش شده است.