استوارت در نشست خبري خود كه در فدراسيون فوتبال برگزار شد در مورد بازديد از ورزشگاه‌ها و باشگاه‌هاي ايران گفت: اين بازديد براي سهميه ليگ قهرمانان در سال 2013 و 2014 است. برنامه‌اي كه اي اف سي دارد نسبت به سال قبل تغيير كرده و سياست جديدي را دنبال مي‌كند. قبلا تمام استاديوم‌ها و باشگاه‌ها مورد بررسي قرار مي‌گرفتند اما امسال تنها بخشي از باشگاه‌ها مورد ارزيابي قرار گرفت. دليل آن هم اين بود كه سال گذشته همه ورزشگاه‌ها مورد بررسي قرار گرفت اما هنوز در برخي از زمينه‌ها جا براي پيشرفت وجود داشت.


وي افزود: نكته‌اي كه امسال وجود داشت براي صدور مجوز حرفه‌اي بود كه ايران هم براي رسيدن به اين مسئله كار را شروع كرده است. خوشحالم و مي‌خواهم به اطلاع شما برسانم ايران گام‌هاي بسيار خوبي برداشته و اي اف سي كاملا رضايت دارد.


نماينده كنفدارسيون فوتبال آسيا تاكيد كرد: بازديد ما از ايران تقريبا 5_ 6 روز طول كشيد و به طور كلي در همين 5_ 6 روز متوجه شديم ايران از لحاظ ساختاري پيشرفت خوبي كرده و درآمد‌هاي ليگ از لحاظ مالي پيشرفت خوبي داشته است. اين مسئله اي اف سي را ترغيب مي‌كند كه ايران به سمت حرفه‌اي شدن پيش رفته است.


استوارت گفت: نكته‌اي كه بايد اشاره كنم در مورد ساختار باشگاه‌هاي ايران است كه هر ساله پيشرفت بيشتري مي‌كند و معلوم است باشگاه‌ها افراد حرفه‌اي‌تري را در بدنه خود استخدام مي‌كنند. اين چيزي است كه اي اف سي متوجه شده و با توجه به تمام مداركي كه ديديم و از باشگاه‌ها تهيه كرديم وضعيت بسيار خوب بوده است. ايران تقريبا اكثر مداركي كه بايد ارسال مي‌كرد فرستاده و يك سري نواقص وجود داشت كه آنها گزارش شده و تا قبل از مرحله نهايي قرار شده كه آنها را رفع كند.


گفتني است، استوارت در ادامه نشست خبري در پاسخ به اين سؤال كه آيا تغييرات باشگاه‌هاي ما باعث مي‌شود سهميه را از دست دهيم، گفت: خيلي زود است در اين باره صحبت كنيم زيرا سهميه هر كشور به كشورهاي ديگر هم بستگي دارد و در ارزيابي جديد، كشورها و فدراسيون‌ها رده‌بندي و گروه‌بندي مي‌شوند و اين رده‌بندي است كه ميزان سهميه‌ها را مشخص مي‌كند. دو كشور اردن و هند نيز به غرب آسيا اضافه شده‌اند اما تعداد سهميه‌هاي غرب آسيا همان 16 تيم باقي مانده است.


 وي ادامه داد: هنوز از دو كشور اردن و هند ارزيابي انجام نشده بنابراين نمي‌توانيم در مورد تعداد سهميه‌ها ارزيابي نهايي داشته باشيم. با توجه به عملكرد قبلي و پيشرفت كشورها وضعيت مشخص مي‌شود و اكنون نمي‌توان گفت ايران نسبت به سال گذشته سهميه بيشتري مي‌گيرد يا آن سهميه را حفظ مي‌كند اما آنچه مسلم است اينكه ظرفيت فوتبال ايران خيلي خوب بود و فدراسيون و سازمان ليگ براي انجام ارزيابي‌ها به ما خيلي كمك كردند.


 نماينده كنفدراسيون فوتبال آسيا در پاسخ به سؤالي كه اگرچه قطر بهترين ورزشگاه‌ها را دارد اما آنها هرگز تماشاگران ما را ندارند و اين علاقه‌مندي چقدر در تعيين سهميه‌ها تعيين كننده است گفت: تخصيص سهميه‌ها متفاوت است. ممكن است ايران در معيار ورزشگاه‌ها ضعيف باشد اما در معيار تماشاگران و علاقه‌مندي به فوتبال قوي است و همين بالا و پايين بودن معيارها باعث تعقيب امتيازات مي‌شود. بايد توجه كرد امتيازبندي براي سال 2013 و 2014 استاندارد فني بالاترين امتياز را دارد و اين مسئله به نفع كشورهايي مثل ايران است اما بايد قبول كرد بحث زيرساخت‌ها در فوتبال هم خيلي مهم است.


وي اضافه كرد: زيرساخت‌ها فقط در سرويس بهداشتي و نور نيست بلكه امنيت تماشاگران، محل برگزاري مسابقه، امكانات رسانه‌ها و شيوه برگزاري بازي مسائلي است كه AFC‌ روي آنها تأكيد دارد. ممكن است ايران در برخي معيارها ضعيف باشد اما در برخي معيارهاي ديگر قوي است.


نماينده كنفدراسيون فوتبال آسيا در مورد كاهش سهميه ايران در فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا گفت: چه كسي اين شايعه را گفته است؟ اين مسئله صحت ندارد و تا ارزيابي نهايي هيچكس نمي‌تواند تضمين بدهد سهميه كشورها كم يا زياد مي‌شود. در اين ارزيابي استاندارد فني بالاترين امتياز را دارد بنابراين تمام مسابقات باشگاهي و برد و باخت‌ها مهم و تأثيرگذار هستند. اگر باشگاهي كه اكنون در مرحله اصلي ليگ قهرمانان آسيا حضور دارد به مرحله بعدي صعود كند امتياز ايران بيشتر مي‌شود.


استوارت در پاسخ به اين سؤال كه آيا رنكينگ تيم‌هاي ملي آيا تأثيري در كسب سهميه دارد گفت: اگر كل امتياز صددرصد باشد، 70 درصد امتياز به عملكرد باشگاهي و 30 درصد به رنكينگ تيم ملي كه توسط فيفا اعلام مي‌شود بستگي دارد پس با توجه به اينكه 70 درصد امتياز به عملكرد باشگاه‌ها بستگي دارد امتياز باشگاه‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌كند.


وي گفت: اينكه امتياز فني باشگاه‌ها را چطور محاسبه مي‌كنند مسئله خيلي پيچيده‌اي است. اين موضوع را بعداً به فدراسيون ارسال مي‌كنيم و آنها اگر تشخيص بدهند اعلام مي‌كنند كه نحوه محاسبه چگونه است. باشگاه‌هايي كه نماينده در مسابقات دارند اگر عملكرد خوبي داشته باشند مي‌توانند امتياز بيشتري كسب كنند.


وي در مورد اينكه چه نواقصي در مدارك ايران وجود داشت، عنوان كرد: در حال حاضر نواقصي در مداركي كه باشگاه‌ها بايد ارسال كنند وجود دارد، برخي از مدارك يك سري ايرادها داشت كه AFC آنها را گفته و به زودي به ايران اعلام مي‌كند. اين مكاتبات چيزي است كه بين AFC و فدراسيون انجام مي‌شود و خود فدراسيون تصميم مي‌گيرد آنها را رسانه‌اي كند يا نه.


نماينده كنفدراسيون فوتبال آسيا در پاسخ به اين سؤال كه امكانات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري باشگاه‌هايي كه تازه وارد ليگ برتر شده‌اند بررسي شد و ارزيابي آنها از اين مدارك چيست، اظهار داشت: مدارك سه باشگاه تازه‌وارد گهر، پيكان و آلومينيوم بررسي شد و من خيلي تعجب كردم كه اين باشگاه‌ها اينقدر حرفه‌اي بودند. چيزي كه براي ما خيلي مهم بود اين بود كه در جلسات متوجه شديم اين باشگاه‌ها علاقه زيادي دارند كه به استاندارد سازي برسند. كار خيلي سختي است كه باشگاهي كه تازه از يك ليگ پايين‌تر به ليگ بالاتر آمده بخواهد اين شرايط را فراهم كند.


استوارت خاطرنشان كرد: در رابطه با زيرساخت‌ها بايد از فدراسيون سؤال كنيد كه چرا باشگاهي مثل گهر در استاديومي بازي مي‌كند كه متعلق به خودش نيست. خيلي خوشحالم شدم كه باشگاه گهر استاديومي خانگي براي خود تأسيس مي‌كند و بسيار جالب است كه باشگاه‌هاي ايراني در تلاش هستند براي خود استاديومي شخصي و خانگي تأسيس كنند. خيلي علاقه‌مند هستم كه استاديوم‌هايي كه ايراني‌ها قصد دارند درست كنند را در آينده ببينم.


وي در پايان گفت: از تمام رسانه‌ها تشكر مي‌كنم. دوستان رسانه‌اي حمايت خوبي از حرفه‌اي شدن دارند، در تمام باشگاه‌هايي كه براي بررسي رفتيم رسانه‌ها حضور داشتند و مي‌خواستند با ما مصاحبه كنند. قدوت ايران هواداران و تماشاگران فوق‌العاده خوبش است. اين چيزي است كه توسط رسانه‌ها به نمايش گذاشته مي‌شود و مي‌خواهم فوتبال ايران را حمايت كنيد. مي‌خواهم به اطلاع شما برسانم فدراسيون و سازمان ليگ در راه صحيحي قرار گرفته و حضور رسانه‌ها بسيار مهم است.