بؤلوم :
دوشنبه 20 شهریور 1391     یازار : اميرحسين شعاري

   تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و لبنان فردا از هفته سوم رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 2014 برزيل از ساعت 18:30 به وقت كشورمان در ورزشگاه كميل شمعون بيروت به مصاف هم مي‌روند.


شاگردان كارلوس كي‌روش پس از پيروزي در ديدار اول مقابل ازبكستان، در ديدار دوم كه در ورزشگاه آزادي برگزار شد، مقابل قطر به تساوي بدون گل بسنده كردند تا 4 امتياز حاصل برگزاري دو ديدار تيم ملي در مرحله مقدماتي جام جهاني 2014 برزيل باشد.


 در سوي ديگر تيم قعرنشين گروه اول رقابت‌ها يعني لبنان كه همراه قطر در اين گروه يك بازي بيشتر نسبت به ساير تيم‌ها انجام داده‌، با يك امتياز حاصل از دو شكست مقابل كره‌جنوبي و قطر و تساوي مقابل ازبكستان اميدهاي خود را براي صعود به جام جهاني كمرنگ مي‌بيند و در ادامه رقابت‌ها بيشتر به فكر دفاع از حيثيتش است تا صعود.


*تيم هميشه بازنده؛ حريف فرداي ايران


ايران و لبنان فردا در حالي با هم ديدار مي‌كنند كه در تاريخچه ديدارهاي دو تيم از سال 2000 به بعد تيم ملي كشورمان در 6 ديداري كه مقابل لبنان برگزار كرده، همواره به برتري رسيده است. نكته قابل توجه اين است كه در اين 6 ديدار برگزار شده تيم ملي لبنان حتي يك گل هم وارد دروازه كشورمان نكرده و نكته ديگر اين كه دو تيم پس از 8 سال يك بار ديگر در يك رقابت رسمي مقابل هم صف‌آرايي خواهند كرد.


* 70 رده اختلاف فوتبال ايران و لبنان


در آخرين رده‌بندي اعلام شده از سوي فيفا، تيم ملي ايران با 6 پله سقوط در رده 54 جهان قرار گرفت. لبناني‌ها نيز در اين رده‌بندي 3 پله صعود كردند و تا جايگاه 124 خود را بالا كشيدند. با اين حال اختلاف رده 70 پله‌اي تفاوت فني سطح فوتبال دو كشور را نشان مي‌دهد.


 * مصاف با محرومان و مصدومان و حضور دورگه‌هاي جديد


در ديدار فردا، تيم ملي ايران چند بازيكن خود را به دليل مصدوميت و محروميت در اختيار ندارد. آندرانيك تيموريان دو اخطاره يكي از غايبان سرشناس تيم ملي در بازي مقابل لبنان است، ضمن اينكه بازيكناني مانند مهرداد پولادي، خسرو حيدري و البته مجتبي جباري كه در چند بازي اخير عصاي دست كي‌روش بوده‌اند به دليل مصدوميت در ديدار فردا غايب هستند. اشكان دژاگه هم مصدوم است و در اردو حضور ندارد.


رضا قوچان‌نژاد و اميد نظري نيز در اردوي تيم ملي حضور دارند و احتمال اينكه در اين ديدار دورگه‌هاي بيشتري به طور رسمي به فوتبال ايران اضافه شوند نيز وجود دارد.


*تقابل انديشه‌هاي پرتغالي – آلماني در بيروت


كارلوس كي‌روش، سرمربي پرتغالي تيم ملي ايران از يك سو در چند وقت اخير در تمرينات «به گلزني ملي‌پوشان به هر ترتيب ممكن» تاكيد زيادي كرده و از سوي ديگر تئو بوكر آلماني قرار دارد كه گفته «فوتبال لبنان حق ندارد خود را در حد ايران بداند».


گفتني است،  در ديگر ديدار اين گروه از ساعت 17:30 فذدا ازبكستان با كره‌جنوبي ديدار مي‌كند. قطر اين هفته استراحت دارد.


از گروه دوم رقابت‌ها ژاپن با عراق و اردن با استراليا ديدار خواهند كرد. در اين گروه نيز ژاپن استراحت مي‌‌كند.


*جدول رده‌بندي گروه اول:


1-كره‌جنوبي 6 امتياز


2- ايران 4 امتياز؛ تفاضل 1+


3-قطر 4 امتياز؛ تفاضل 2- (يك بازي بيشتر)


4-ازبكستان يك امتياز


5-لبنان يك امتياز  (يك بازي بيشتر)


*جدول رده‌بندي گروه دوم:


1-ژاپن  7 امتياز  (يك بازي بيشتر)


2-عراق  2 امتياز


3-استراليا  2 امتياز


4-عمان 2 امتياز  (يك بازي بيشتر)


5-اردن يك امتياز