بؤلوم :
سه شنبه 21 شهریور 1391     یازار : اميرحسين شعاري
برنامه ديشب نود اختصاص داشت به چگونگي پيدايش فوتبال در ايران و در ادامه به بررسي كلي تيم ملي از سالهاي دور پرداخت .



به گزارش تابناك، در اين برنامه ابتدا فردوسي پور از پيشكسوتي دعوت كرده بود تا مهمان آنها باشد كه جزو نسل اولي ها فوتبال ايران به حساب مي آيد. پس از آن حسن روشن ، فرشاد پيوس و رضا شاهرودي مهمان حضوري اين برنامه 90 بودند



عارف قلي زاده متولد 1317 در تبريز است. او گفت : مثل همه از كوچه و خيابان فوتبال را شروع كرده است وبراي نخستين بار به عضويت تيم دوچرخه سواران در آمده است.خود قلي زده مي گويد:«البته شناسنامه من را دير گرفته اند.فكر مي كنم ده يازده سال پيرتر باشم.

سال 1329.در همان سال به عضويت تيم كبوني تهران درآمدم.در آن تيم من از همه جوانتر بودم.



در اين لحظه فردوسي پور يك عكس قديمي را روي آنتن فرستاد كه قلي زاده به اين روش با آن عكس تجديد خاطره كرد:«يادش بخير.در اين عكس به غير از من هيچ كس زنده نمانده است.



قلي زاده كه خودش اعتراف كرده بود سن اش بيشتر است وقتي با عكس ديگري كه با سبيل بود روبرو شد خطاب به فردوسي پور گفت:«اين عكس 15 سالگي من است.»كه فردوسي پور بلافاصله پرسيد،در اين عكس واقعا 15 ساله هستيد؟اما جواب قلي زاده:«بابا،اين قدر سن من را بالا و پايين نكن.



قلي زاده در واكنش به اين سوال فردوسي پور كه پرسيد ماجراي خروج طلا از ايران توسط برخي از ملي پوشان در آن سالها چه بوده است گفت:«ايراني جماعت هميشه سرمايه دار است.ما براي سفر به هند همراه خودمان طلا برده بوديم براي اينكه در آنجا آنها را تبديل به روپيه كنيم.ام در فرودگاه ريختند و ما را گرفتند.به ما گفتند كه اين كار جرم است.تمام آن سكه ها را از ما گرفتند.ما نمي دانستيم كه اين كار جرم است.



عارف قلي زاده كه در كل 10 بازي ملي را در كارنامه اش دارد ادامه مي دهد:«10 بازي ملي در كارنامه دارم و 4 بار هم كاپيتان بوده ام.تا سال 42 فوتبال بازي مي كردم و پس از آن رفتم و مربي تيم شيخ راشد شدم ،ولي از گرماي دوبي فرار كردم و رفتم سوئيس.»

انتقاد آخرين حرفهاي كاپيتان سابق تيم ملي است كه بيشتر آن مربوط به استقلالي ها است.آنجا كه او مي گويد:«من 18 سال در استقلال بازي كرده ام.باشگاه اصلا اسمي از من نمي برد.اين فوتبال از قديمي ها به جديدها رسيده است.از روزي كه فوتبال را كنار گذاشته ام يك بار هم به ورزشگاه آزادي نرفته ام،هيچ وقت هم هيچ كس از ما دعوت نكرد.اين ها همه اشتباه مي كنندو بايد از تفكرات بازيكنان قديمي استفاده كنند.»



با مينيسك پاره به كره 2 گل زدم



حسن روشن يكي از مهمانان برنامه تاريخ فوتبال ايران بود.



حسن روشن كه براي بازي هاي دهه 50 تيم ملي به استوديوي 90 رفته بود از خاطرات فوتبالي اش گفت:«پدر من يكي از هم نسلان عارف قلي زاده بود كه در دوچرخه سواران بازي مي كرد ، به خاطر او بود كه من هم فوتباليست شدم. سال 1352 بد كه من از طريق رايكوف و اوفارل توانستم به سطح اول فوتبال ايران بيايم. بعد هم تا سال 1359 بازي هايم را ادامه دادم. به من مي گفتند پسر شيرين رايكوف او مرا خيلي دوست داشت حتي خيلي وقت ها مي آمد دنبالم تا ببردم سر تمرين.» روشن در ادامه درباره شادي گل هايش گفت:« من از بچگي هميشه عادت داشتم زبانم بيرون از دهانم باشد. سر همين كار يكبار زبانم لاي دندانم ماند و 37بخيه خورد.»



روشن درباره يكي از بازي هايش برابر كره كه مصدوم بود ، گفت:« من با مصدوميت و مينيسك پاره بازي كردم و با درد شديد توانستم 2 گل بزنم و بازي را ببريم.»



روشن مي گويد:« آن سال ها ، سال هاي طلايي فوتبال ايران بود كه به همه افتخارات آن سال ها رسيديم.





كنايه روشن به فتح الله زاده در برنامه نود



روشن گفت: آقاي فتح الله زاده آدم خوبي است ولي حرفش، حرف نيست؛ زياد حرف ميزند، زيادقول ميدهد ولي وسط راه خالي ميكند.

حسن روشن ميهمان برنامه نود بود؛ زماني كه فردوسي پور درمورد كشمكش با استقلال پرسيد با اشاره به صحبت هاي عارف قلي زاده مبني بر حمايت مسئولان باشگاه هاي استقلال و پرسپوليس از پيشكسوتشان گفت: بد براي باشگاهي كه نمي داند خانه پيشكسوتش كجاست.



فردوسي پور گفت: به هر حال شما چند باري در باشگاه حضور داشتيد



حسن روشن گفت: من يك روز در باشگاه بودم كه فردوسي پور ادامه داد: يك روز ..!



روشن ادامه داد: آن روز هم حكم را گرفتم و بردم قايم كردم چون مي دانستم حرفشان حرف نيست.



فردوسي پور كه متعجب زده شده بود و نمي دانست چه بگويد گفت: داستان شما.. آقاي فتح الله زاده



روشن افزود: آقاي فتح الله زاده آدم خوبي است ولي حرفش، حرف نيست؛ زياد حرف ميزند، زيادقول ميدهد ولي وسط راه خالي ميكند.

ملي پوشان ببينند و ياد بگيرند قديمي ها چه غيرتي داشتند



عادل فردوسي پور با ترفندي قديمي به بحث تحريم رسانه ها از سوي ملي پوشان واكنش نشان داد.



عادل فردوسي پور ، براي برنامه دوشنبه شب خود به سراغ مرور تاريخ فوتبال ايران رفت. او تصاويري خاطره انگيز و كمتر ديده شده را به تصوير كشيد. عادل درباره اين تصاوير گفت:« اين تصاوير را با لطف آقاي ضرغامي پخش كرديم . تصاويري كه خيلي ها مي گفتند امكان پخش آن نيست اما شخصا آقاي ضرغامي اجازه پخش اين تصاوير را دادند. ايشان خودشان خيلي هم فوتبالي هستند.»



فردوسي پور در ادامه حرف هايش با حسن روشن هم گفت:« خوب است كه ملي پوشان امروزي تصاوير بازي هاي شما را ببينند و ياد بگيرند كه نسل هاي قبلي چطور با غيرت فوتبال بازي مي كردند.



عادل قيمت دلار و سكه را هم در اين برنامه با شگفتي به زبان آورد تا جمع طعنه هايش جمع باشد.