بؤلوم :
چهارشنبه 29 شهریور 1391     یازار : اميرحسين شعاري
پانزدهمين دوره رقابت‌هاي فوتبال قهرماني زير 16 سال (نوجوانان) آسيا در حالي از شنبه اول مهرماه در تهران آغاز مي‌شود كه تيم ايران با هدايت علي دوستي‌مهر در انديشه تكرار موفقيت‌هاي سال 2008 و كسب دومين جام قهرماني در ادوار گذشته است.

تيم نوجوانان ايران در سال 2008 موفق شد با بدست آوردن 6 پيروزي متوالي، 15 گل‌زده و 3 گل‌خورده براي نخستين مرتبه جام قهرماني رقابت‌هاي فوتبال قهرماني نوجوانان آسيا را بالاي سر ببرد.


در آن رقابت‌ها نوجوانان ايران در مرحله گروهي برابر بحرين (2 بر صفر)، ازبكستان (2 بر يك) و سنگاپور (4 بر يك) به پيروزي دست يافتند، در مرحله يك چهارم نهايي و انتخابي جام جهاني با 2 گل از سد سوريه گذشتند و پيروزي 3 بر صفر برابر امارات در مرحله نيمه نهايي باعث صعود تيم ايران به ديدار فينال شد، مسابقه‌اي كه شاگردان علي دوستي مهر با نتيجه 2 بر يك در آن مقابل كره‌جنوبي به پيروزي دست يافته و نخستين قهرماني ايران در تاريخ اين رقابت‌ها را رقم زدند.


*دو مقام در 14 دوره

نخستين دوره مسابقات فوتبال قهرماني نوجوانان آسيا در سال 1985 در قطر برگزار شد كه در آن مسابقات تيم عربستان در ديدار نهايي با نتيجه 4 بر 3 قطر ميزبان را شكست داد و اولين فاتح جام لقب گرفت. در 14 دوره گذشته برگزاري اين رقابت‌ها تيم ايران تنها موفق به كسب يك عنوان قهرماني (2008 ازبكستان)، يك نايب قهرماني (2000 ويتنام) و يك عنوان چهارمي (2004 ژاپن) شده است.


تيم ايران در سال 2000 كه مسابقات در ويتنام برگزار شد، در مرحله گروهي كه با حضور 10 تيم در قالب دو گروه برگزار شد، با 4 پيروزي متوالي برابر عمان (2 بر يك)، تايلند (3 بر صفر)، كويت (3 بر يك) و بنگلادش (4 بر صفر) راهي مرحله نيمه نهايي شد.


در آن مسابقه نوجوانان كشورمان با چهار گل از سد ويتنام گذشتند تا براي نخستين مرتبه جواز حضور در مسابقات قهرماني نوجوانان جهان را كسب كنند. در ديدار نهايي كه مسابقه تكراري با عمان بود، شاگردان درخشان با نتيجه 2 بر يك مغلوب اين تيم شدند تا ضمن كسب عنوان نايب قهرماني نتوانند موفقيت‌هاي خود را با فتح جام تكميل كنند.


در سال 2004 كه رقابت‌هاي قهرماني نوجوانان آسيا در ژاپن برگزار شد، تيم ايران در مرحله مقدماتي با سه پيروزي و به عنوان صدرنشين گروه C به مرحله يك چهارم صعود كرد. تيم ايران در آن مرحله با نتيجه 3 بر صفر از سد عراق عبور كرد اما در مرحله نيمه نهايي با 3 گل مغلوب چين شد. شكست 2 بر يك برابر قطر در ديدار رده بندي باعث شد نوجوانان ايران در آخرين گام از كسب سهميه حضور در مسابقات قهرماني نوجوانان جهان 2005 پرو محروم شوند.


در سال 2008 هم شاگردان علي دوستي مهر با كسب نخستين قهرماني در اين مسابقات، طلسم ناكامي‌هاي ايران در بدست آوردن جام قهرماني نوجوانان در قاره كهن را شكستند اما در سال 2010 تيم كشورمان با هدايت اكبر محمدي نتوانست از عنوان قهرماني خود دفاع كند. البته اين اميدواري وجود دارد كه در سال جاري بازهم شاگردان علي دوستي مهر دست به كار بزرگي زده و جام قهرماني آسيا را در خانه نگاه دارند.


 *قهرمانان ادوار گذشته

همانند رده جوانان، تيم كره‌جنوبي در رده نوجوانان هم در صدر برترين تيم‌هاي آسيايي قرار دارد. اين تيم با دو عنوان قهرماني، يك عنوان نايب قهرماني و يك مقام چهارمي در جايگاه نخست رده بندي برترين تيم‌هاي نوجوانان در قاره آسيا قرار گرفته است.


تيم‌هاي نوجوانان چين (2 قهرماني و 3 مقام سوم)، عربستان (2 قهرماني و 2 عنوان سوم)، ژاپن (2 قهرماني، يك عنوان سومي، يك عنوان چهارمي و 2 حضور در ديدار رده‌بندي) و عمان (2 قهرماني و يك مقام سوم) رده‌هاي دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.


تيم‌ قطر با (يك قهرماني و 5 نايب قهرماني و يك عنوان سومي) ناكام‌ترين تيم فوتبال آسيا در رده‌ نوجوان در كسب عنوان قهرماني است. كره‌شمالي (يك قهرماني، دو قهرماني و 2 عنوان چهارمي)، تايلند (يك قهرماني، يك نايب قهرماني و يك مقام چهارمي) و ايران (يك قهرماني، يك نايب قهرماني و يك مقام چهارمي) رده‌هاي ششم تا نهم را از آن خود كرده‌اند.


البته تيم نوجوانان ايران در صورت قهرماني در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا 2012 تهران، مي‌تواند بصورت مشترك با نوجوانان كره‌جنوبي عنوان برترين تيم اين رده را به خود اختصاص دهد.


تيم‌هاي ازبكستان، بحرين، امارات و يمن هم كه سابقه يك مرتبه حضور در فينال اين رقابت‌ها را دارند، همچنان در حسرت بالا بردن جام قهرماني اين مسابقات هستند، استراليا نيز ديگر تيم مدعي ناكام در فتح جام قهرماني مسابقات فوتبال نوجوانان(زير 16 سال) آسيا محسوب مي‌شود.


- اسامي تيم‌هاي برتر 14 دوره گذشته مسابقات فوتبال قهرماني نوجوانان (زير 16 سال) آسيا به شرح زير است:

1985 - قطر:

فينال: عربستان 4 - قطر 3

رده‌بندي: عراق يك - تايلند صفر


1986 - قطر:

فينال: كره‌جنوبي صفر (5) - قطر صفر (4)

رده‌بندي: عربستان 2 - كره‌شمالي صفر


1988 - تايلند:

فينال: عربستان 2 - بحرين صفر

رده‌بندي: چين يك (4) - عراق يك (3)


1990 - امارات:

فينال: قطر 2 - امارات صفر

رده‌بندي: چين 5 - سنگاپور صفر


1992 - عربستان:

فينال: چين 2 (8) - قطر 2 (7)

رده‌بندي: عربستان 2 - كره‌شمالي يك


1994 - قطر:

فينال: ژاپن يك - قطر صفر

رده‌بندي: عمان 3 - بحرين 2


1996 - تايلند:

فينال: عمان يك - تايلند صفر

رده‌بندي: بحرين صفر (4) - ژاپن صفر (يك)


1998 - قطر:

فينال: تايلند يك (3) - قطر يك (2)

رده‌بندي: بحرين 5 - كره‌جنوبي يك


2000 - ويتنام:

فينال: عمان يك - ايران صفر

رده‌بندي: ژاپن 4 - ويتنام 2


2002 - امارات:

فينال: كره‌جنوبي يك (5) - يمن يك (3)

رده‌بندي: چين يك - ازبكستان صفر


2004 - ژاپن:

فينال: چين يك - كره‌شمالي صفر

رده‌بندي: قطر 2 - ايران يك


2006 - سنگاپور:

فينال: ژاپن 4 - كره‌شمالي 2

رده‌بندي: تاجيكستان 3 (5) - سوريه 3 (4)


2008 - ازبكستان:

فينال: ايران 2 - كره‌جنوبي يك

رده‌بندي: (مسابقه رده‌بندي بين دو تيم امارات و ژاپن برگزار نشد)


2010 ازبكستان:

فينال: كره‌شمالي 2 - ازبكستان صفر

رده‌بندي: (مسابقه رده‌بندي بين دو تيم استراليا و ژاپن برگزار نشد)