پرسپوليس و سپاهان تاكنون 55 بار در ليگ و جام حذفي به مصاف هم رفته اند و نبرد دو تيم در سال هاي اخير در جام حذفي و ليگ برتر تعيين كننده و سرنوشت ساز در قهرماني بوده است. از 55 بازي دو تيم برخي از بازي ها تاريخي و به ياد ماندني شده اند. سايت گل 10 ديدار كلاسيك دو تيم را يادآوري مي كند:

1

پرسپوليس 2- سپاهان 1( ليگ برتر فصل 86-87)

شايد هيجان انگيزترين و تاريخي ترين بازي دو تيم تا امروز نبرد سرنوشت ساز قهرماني ليگ هفتم در 28 ارديبهشت 87 در ورزشگاه آزادي باشد. پرسپوليس بايد حتماً با برد بازي را تمام مي كرد تا قهرمان شود، اما سپاهان با يك تساوي هم قهرمان مي شد. بازي در ميان تشويق هاي هواداران پرشمار قرمز پوش آغاز شد و محسن خليلي با يك ضربه تماشايي در دقيقه 17 پرسپوليس را پيش انداخت، اما احسان حاج صفي در دقيقه 30 با يك شوت از راه دور بازي را مساوي كرد. لحظات تلف شده نيمه دوم هم بدون رد و بدل شدن گلي در حال پايان بود كه سپهر حيدري روي يك سانتر با ضربه سر دروازه سپاهان را فرو ريخت و 100 هزار تماشاگر را به هوا فرستاد!

2

پرسپوليس 1- سپاهان4 (نيمه نهايي جام حذفي 85-86)

سرخپوشان پايتخت با ضربه پنالتي دقيقه 60 فرزاد آشوبي فقط 4 دقيقه تا فينال فاصله داشتند، اما اشتباه آشكار محسن قهرماني در اعلام پنالتي براي سپاهان باعث شد تا هادي عقيلي بازي را در دقيقه 86 مساوي كند. بازي به وقت اضافه كشيد و در نيمه دوم وقت اضافي بود كه محمود كريمي آتش بازي خود را شروع كرد و در فاصله 8 دقيقه يك هت تريك تاريخي را ثبت كرد تا پرسپوليس با شكست 4-1 از جام حذفي خداحافظي كند. اين شكست باعث خداحافظي مصطفي دنيزلي و حتي محمدحسن انصاري فر از پرسپوليس نيز شد.

3

پرسپوليس 3- سپاهان 3( ليگ برتر فصل 82-83)

يكي از تماشايي ترين بازي هاي دو تيم و حتي ليگ برتر در 8 مهر 82 در ورزشگاه آزادي رقم خورد. پرسپوليس با مربيگري بگوويچ با ضربه سر رضا جباري پيش افتاد، اما اصغر طالب نسب بازي را مساوي كرد و دو دقيقه بعد خطاي خان محمدي روي طالب نسب يك ضربه پنالتي براي سپاهان به ارمغان آورد كه بزيك آن را تبديل به گل كرد. بزيك در آغاز نيمه دوم نيز يك بار ديگر دروازه پرسپوليس را باز كرد تا پرسپوليس كهكشاني به شكست ديگري نزديك شود. دقيقه 52 علي سلماني روي سانتر ابراهيم اسدي نتيجه را 3-2 كرد و در نهايت شوت عيسي ترائوره در دقيقه 75 گل سرخپوشان را رقم زد تا اين بازي تماشايي و هيجان انگيز با تساوي 3-3 به پايان برسد.

 

4

پرسپوليس 6- سپاهان صفر(ليگ ايران فصل 50-51)

در فاصله چند ساعت تا آغاز سال 1351 پرسپوليس در حضور اندك تماشاگرانش در امجديه سپاهان نگون بخت را گلباران كرد و با 6 گل آنها را راهي اصفهان كرد. اين بهترين برد تاريخ پرسپوليس مقابل سپاهان است. همايون بهزادي مرد اول آن بازي بود كه دو گل تماشايي را به سپاهان زد و محمود خوردبين، اصغر اديبي، علي پروين و رضا وطن خواه نيز 4 گل ديگر پرسپوليس را به سپاهان زدند.

5

سپاهان 2- پرسپوليس 1( ليگ برتر فصل 88-89)

در روزي كه بارش برف زمين فولادشهر را سپيدپوش كرده بود، پرسپوليس و سپاهان يكي از بازي هاي زيباي فصل را به نمايش گذاشتند. اين بازي كه اوج بدشانسي پرسپوليس بود، در نهايت با پيروزي سپاهان همراه بود. ابراهيم توره در دقيقه 26 سپاهان را پيش انداخت و تا قبل از پايان نيمه اول شيث رضايي از پرسپوليس اخراج شد. پرسپوليس در دقيقه 56 با ضربه سر سپهر حيدري بازي را مساوي كرد و 4 دقيقه بعد عادل كلاه كج اولين ضربه پنالتي پرسپوليس را به دستان رحمتي زد. اما دو دقيقه پاياني بازي پر از اتفاقات مهم بود: ابتدا عقيلي در دقيقه 89 از روي نقطه پنالتي دروازه پرسپوليس را گشود و يك دقيقه بعد هادي نوروزي دومين پنالتي پرسپوليس را به دستان رحمتي زد تا مهدي رحمتي يك روز به ياد ماندني را با مهار دو ضربه پنالتي پشت سر گذاشته باشد.

6

سپاهان 1- پرسپوليس صفر( ليگ آزادگان فصل 72-73)

از اولين رويارويي دو تيم تا روزي كه سپاهان موفق به شكست پرسپوليس شد، 22 سال فاصله بود! سپاهان كه بعد از نتايج ضعيف در اين فصل فيروز كريمي را بركنار كرده بود، با مربي بومي و بازيكن سابق خود اميرحسين شاهزيدي به مصاف پرسپوليسي رفت كه بعد از كناره گيري پروين در بدترين روزهاي خود بسر مي برد. سپاهان با ضربه پنالتي بازيكن 18 ساله خود يعني حميد مطهري دروازه پرسپوليس را گشود و به اولين برد تاريخ خود مقابل پرسپوليس دست يافت. پرويز برومند در اين بازي دروازه بان سپاهان بود.

7

سپاهان صفر- پرسپوليس 1( يك چهارم نهايي جام حذفي 77-78)

ديدار دو تيم در تهران با نتيجه 2-2 تمام شده بود و حالا سپاهان فرصت آن را داشت كه با يك نتيجه تساوي دلخواه به نيمه نهايي برسد. اصفهاني ها با حضور بازيكناني مثل مجيد بصيرت ، عبدالله ويسي، احمد مومن زاده و آرمناك پطروسيان روياي صعود داشتند، اما ادموند بزيك با يك ضربه سر تماشايي دروازه سپاهان را در ورزشگاه 22 بهمن گشود تا پرسپوليس ضمن صعود به نيمه نهايي جام حذفي، پس از 25 سال سپاهان را در خانه اش شكست دهد.

8

سپاهان 1- پرسپوليس صفر(ليگ آزادگان فصل 77-78)

پرسپوليس بعد از بازگشت مجدد علي پروين به نيمكت اين تيم راهي اصفهان شد تا دومين برد پياپي خود را جشن بگيرد. عليرضا صادقي جو داور اين بازي بود كه يك پنالتي براي پرسپوليس گرفت، اما در كمال تعجب احمدرضا عابدزاده دروازه بان پرسپوليس پشت ضربه پنالتي قرار گرفت تا اولين دروازه بان گلزن تاريخ ليگ شود. ضربه پنالتي او از بالاي دروازه پطروسيان راهي بيرون شد و در دقيقه 59 لئون استپانيان  با يك ضربه تماشايي دروازه عابدزاده را گشود تا پرسپوليس و علي پروين دست خالي راهي تهران شوند.

9

پرسپوليس 3- سپاهان 2( ليگ برتر فصل 87-88)

آخرين باري كه پرسپوليس موفق به شكست سپاهان شد به روز 5 آبان 87 بازمي گردد كه در يك ديدار جذاب و تماشايي با نتيجه 3-2 پيروز شد. كريم باقري در دقيقه 17 قفل دروازه سپاهان را شكست كه اين هزارمين گل پرسپوليس در تاريخ ليگ بود. اما عماد رضا در دقايق 28 و 34 دو گل به پرسپوليس زد تا در نيمه اول سپاهان برنده باشد. اما درخشش نيكبخت واحدي در نيمه دوم و دو گلي كه زد باعث شد پرسپوليس بازي را 3-2 برنده شود. دوكارموي برزيلي كه دو فرصت گل عالي را در اواخر بازي از دست داد بود، با چشمان گريان راهي رختكن شد.

10

سپاهان 2- پرسپوليس 1(ليگ برتر فصل 81-82)

بعد از شكست استقلال در هفته دوم، اين بار و در هفته نهم سپاهاني ها آمده بودند ه ثابت كنند 7 برد پياپي آنها اتفاقي نبوده و آنها قصد دارند در ليگ ايران سنت شكني كنند. بازي در حضور تماشاگران پرشمار نقش جهان آغاز شد و ادموند بزيك براي اولين بار دروازه تيم سابقش را گشود. محرم نويدكيا كاپيتان جوان زردپوشان از روي نقطه پنالتي گل دوم را زد تا گل علي انصاريان بي اثر شود. بدين ترتيب هشتمين برد پياپي سپاهان در ليگ برتر ثبت شد و آنها فرار خود به سوي قهرماني را آغاز كردند كه در نهايت نيز به آن دست يافتند.